Ammattipätevyyskoulutus

Ammattipätevyyskoulutus tulee suorittaa, kun ajat ammatiksesi kuorma-autoa tai linja-autoa. Koulutus vaaditaan, kun tavaraa kuljetetaan yli 3500 kg kaupallisessa tarkoituksessa.

Ammattipätevyyskoulutus on säädetty laissa – mutta mikä vielä tärkeämpää, koulutus lisää teiden turvallisuutta. Raskaan kaluston onnettomuudet ovat vähentyneet koulutusvaatimuksen astuttua voimaan. Koulutuksella pystymme vaikuttamaan kuljettajien ajatusmalliin ja saamme raskaan kaluston kuljettajat ottamaan muut tiellä liikkujat paremmin huomioon. Tutustu kurssivalikoimaan ja ilmoittaudu »

Jatkokoulutus vai perustason ammattipätevyyskoulutus?

Jos olet henkilöliikenteen linja-auton kuljettaja ja olet suorittanut D-ajokortin ennen 10.9.2008 tai jos olet tavaraliikenteessä toimiva kuorma-auton kuljettaja ja olet suorittanut C-ajokortin ennen 10.9.2009, saat ammattipätevyyden voimaan käymällä 35 h mittaisen jatkokoulutuksen.

Jos olet saanut ajokortin näiden päivämäärien jälkeen, vaaditaan ammattipätevyyteen iästä riippuen joko 140 h tai 280 h ammattipätevyyskoulutus.

Ammattipätevyyden voimassaolo ja uusiminen

Ammattipätevyys on voimassa kerrallaan 5 vuotta. Ammattipätevyyden uusimiseksi tulee suorittaa viisi vapaavalintaista jatkokurssia. Ennakoivan ajon -kurssi on kaikille pakollinen. Muut kurssit saat itse valita vapaasti kurssivalikoimasta.

Kun uusit ammattipätevyyden aikaisintaan 6 kk ennen pätevyyden päättymistä, on ammattipätevyytesi voimassa 5 vuotta vanhan pätevyyden päättymisestä. Jos suoritat kurssit ennen viimeistä 6 kk:tta, on ammattipätevyys voimassa 5 vuotta viimeisen koulutuspäivän suorittamisesta.

Työkortit ja ammattipätevyyskoulutus

Työkentällä on nykyään paljon muitakin korttivaatimuksia, kuten tieturvakortti, vesityökortti, trukkikortti ja tulityökortti. Muista hyödyntää nämä korttikoulutukset ammattipätevyydessä – voit suorittaa työsi edellyttämiä korttikoulutuksia osana ammattipätevyyttä!

Kuljettajakoulutuksia vuodesta 2001

Olemme toimineet alalla kauan ja olemme luotettava toimija – olemme järjestäneet kuljettajakoulutuksia vuodesta 2001 lähtien. Kursseista olemme saaneet positiivista palautetta ja joku on joskus sanonutkin, että ei näillä kursseilla ainakaan tule uni!

Kaikki kurssit, mitkä olemme ilmoittaneet, ovat myös toteutuneet. Yhtäkään kurssia emme ole joutuneet perumaan. Kurssimme toteutuvat, jos osallistujia on vähintään yksi.

Kurssit järjestetään pääsääntöisesti Huittisissa

Toimintamme keskittyy Etelä-Suomen alueelle ja kursseilla käy paljon porukkaa muun muassa Turusta, Porista, Forssasta ja Tampereella. Välillä ihmiset tulevat kauempaakin – jopa Norjasta asti! Kurssimme järjestetään pääsääntöisesti Huittisissa, Teollisuustie 5-7.

Järjestämme muun muassa ADR-kursseja, Työturvallisuuskorttikoulutusta, Ennakoivan ajon -kursseja, Kuorman sidonta ja digipiirturi -kursseja sekä Ammattikuljettajan ensiapu -koulusta.

Tutustu kurssivalikoimaamme »