ADR-koulutus

Kun vaarallisia aineita ei käsitellä oikein, ovat ne aina vaarallisia. ADR-koulutus antaa valmiudet vaarallisten aineiden kuljettamiseen ja niiden kanssa toimimiseen. Annamme ammattimaista näkökulmaa käytännön tilanteisiin ja saat lisäksi tietoa vaarallisia aineita koskevista määräyksistä.

Katso tulevat ADR-kurssit »

ammattitaitoiset adr-koulutukset

Milloin ADR-koulutus vaaditaan?

ADR-koulutus antaa ammattipätevyyden vaarallisten aineiden kuljettajille. ADR-koulutus on edellytys ajoluvalle, joka vaaditaan jokaiselta kuljettajalta, joka kuljettaa työkseen vaarallisia aineita yli vapaarajan (sallittujen enimmäismäärien) salliman määrän, kun nopeus on yli 25 km/h ja kyseessä on nelipyöräinen ajoneuvo.

Huom. ADR-koulutusta ei kuitenkaan vaadita maatalous- ja metsätalouskäytössä olevien ajoneuvojen kuljettajilta, kun ajoneuvon nopeus on enintään 40 km/h.

ADR-perusajolupa(P)

ADR-perusajolupa on 3 päivän kurssi, joka sisältää 18 h opetusta plus käytännön harjoitukset.

Huom. Perusajolupa ei oikeuta kuljettamaan räjähteitä eikä radioaktiivisia aineita. Voit laajentaa ADR-perusajoluvan räjähteisiin ja radioaktiivisiin aineisiin käymällä 8 h mittaisen lisäkoulutuksen.

Yhdistetty ADR-perusajolupa(YP)

Yhdistetty ADR-perusajolupa sisältää 26 h opetusta plus käytännön harjoitukset. Yhdistetty ajolupa oikeuttaa kuljettamaan myös 1- ja 7-luokan vaarallisia aineita eli räjähteitä ja radioaktiivisia aineita.

Voit laajentaa perusajolupasi koskemaan räjähteitä osallistumalla 8h (E1) kurssille tai radioaktiivisille aineille osallistumalla 8h (E7) kurssille

ADR-säiliöajolupa(ES)

ADR-säiliöajolupa vaaditaan, kun kuljettaja kuljettaa vaarallisia aineita yli yhden kuution säiliössä tai kolmen kuution säiliökontissa. Säilökurssille tultaessa pitää olla suoritettuna perusajolupa tai yhdistetty perusajolupa (kurssi ja koe). Säiliöajolupa on kahden päivän kurssi, joka sisältää opetusta 12 h plus käytännön harjoitukset.

ADR-ajoluvan uusinta

Mikäli uusit ADR-ajoluvan aikaisintaan 12 kk ennen ajoluvan voimassaolon päättymistä, myönnetään ajolupa 5 vuodeksi voimassaoloajan viimeisestä päivästä eteenpäin. Voit uusia ajoluvan myös ennen viimeistä voimassaolovuotta. Tässä tapauksessa ajolupa myönnetään 5 vuodeksi ajolupakokeen suorittamisesta.

ADR-täydennyskurssi

ADR-perusajolupa uusitaan suorittamalla 9 h täydennysperuskurssi. Yhdistetyn perusajoluvan uusimiskurssi on kaksipäiväinen ja kestää 17 h.

ADR-koulutus tulee uusia ajoluvan voimassaoloaikana ja koe tulee olla suoritettu hyväksyttävästi ennen ajoluvan voimassaoloajan päättymistä.

Katso tulevat ADR-koulutukset »

Mitä hyötyä on ADR-koulutuksesta?

ADR-koulutus on säädetty laissa ja se vaaditaan jokaiselta kuljettajalta, joka kuljettaa vaarallisia aineita yli sallittujen enimmäismäärien eli ns. vapaarajan. Onko tämä ainoa syy miksi ADR-koulutus kannattaa suorittaa? Me emme ajattele niin. ADR-koulutus antaa vaarallisten aineiden kanssa toimiville kuljettajille valmiudet turvalliseen työhön ja näkökulmaa käytännön tilanteisiin.

Käytännönläheistä ja asiantuntevaa koulutusta

ADR-Koulutus Timo Kallionpää on vuonna 2001 perustettu yritys, joka tarjoaa ammattipätevyys- ja ADR-koulutuksia. Olemme kokeneita kouluttajia ja kuljetuksen ammattilaisia. Homma toimii ja asiakkaat viihtyvät.

Asiakkaan sanoin – ei näillä kursseilla ainakaan nuku!

Tutustu kurssivalikoimaamme »